سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظر احمد شاملو درباره مردم : از مردم متنفرم !

یکشنبه 90/5/2 6:33 صبح| | نظر

نظر احمد شاملو درباره مردم : از مردم متنفرم !

 

دوم مرداد ، سالروز مرگ « احمد شاملو » است. برخی از اصلاح طلبان او را « قوی ترین نماد روشنفکری ایران » شمرده اند. ( روزنامه ایران ، 9/5/79 ) و اصولاً از نظر روشنفکران و مطبوعات آنان ، احمد شاملو « مردمی ترین شاعر فارسی » محسوب می شود ( ماهنامه ی آدینه ، نوروز 1368 ، مقاله ی : « آنها که نامشان سر زبان ها بود »).

اما شاید جالب باشد که نظرات خود این « شاعر مردمی » ! را درباره ی مردم بدانیم. احمد شاملو در مصاحبه ای با مجله ی فردوسی در سال 1345 نظراتش در این باب را مطرح کرده است که فارغ از هر توضیحی آنها را مرور می کنیم. احمد شاملو در این مصاحبه گفته است :

« شعرها یا خوبند یا مزخرف. اگر مزخرفند که چاپ کردن ندارند ، و اگر خوبند ، که حیف شعر خوب برای مردم. ... مردمی که یک زمان خوف انگیزترین عشق من بودند ، مرا از گند ، عفونت و نفرت سرشار کرده اند. چقدر آرزو می کردم که زندگانی ام - به هر اندازه کوتاه - سرشار از زیبایی باشد. افسوس می خورم که گند و تاریکی ابتذال و اندوه همه چیز را در خود فرو برده است. ... تنها آرزویی که برایم باقی مانده این است که پس از مردن ، لاشه ی مرا در گورستان عمومی دفن نکنند. بگذارید دست کم پس از مرگ ، آرزوی من ، به دور ماندن از مردم و پلیدی هایشان ، بر آید. مردمی که از ایشان متنفرم. ... من وظیفه ای برای خود در قبال این مردم نمی شناسم. »
( مصاحبه ی احمد شاملو با مجله ی فردوسی ، شماره 757 ، 13 فروردین 1345 )

نقل از chaei.blogfa.com


پیوند‌ها

پیوند‌ها