سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش دانشگاه پویا در نگاه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب

سه شنبه 89/6/9 5:53 عصر| | نظر

دانشگاه، مبدأ تحول

 

انقلاب اسلامی ملت ایران گامی بود در جهت تحول نظام‌های حاکم در جهان و مناسبات رایج میان آنها؛ تحولی که پارادایم‌های چندصدساله مستحکم شده را با چالش جدی روبه‎رو می‌ساخت و مدلی نوین برای رشد و تعالی بشریت ارائه می‌کرد.

 

این مدل پیشنهادی تحول در مسیر بشریت، در بر گیرنده کلیه شئون حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است. امام راحل عظیم‎الشان که با تأسی به مدل حکومت‎داری اسلامی، متبلور در سیره نظری و عملی رسول مکرم اسلام و امیرالمؤمنین هدایت این جریان را به عهده داشتند، با ژرف‎اندیشی و تیزبینی مثال‎زدنی ابعاد و خاستگاه‌های این تحول را بنا نهادند. در منظر امام، تحول مبتنی‌بر انقلاب اسلامی نه‎تنها در مقابل سنت‌های منسوخ و قدیمی زندگی انسان تسلیم نیست، بلکه برپایه مبانی اسلامی سازگار، متناسب و ترقی‎دهنده نظام‌های موجود است.
 
دانشگاه که با ساختار فعلی پدیده‌ای به‎ظاهر جدید جلوه می‌کند، در نگاه امام (ره) به‌عنوان مبدأ تحولات مطرح است. نقشی که دانشگاه پویا می‌تواند در تعالی و عزت و یا سقوط و انحطاط یک جامعه ایفا کند، خردمندانه در سیره امام راحل بروز می‌یابد. تحولی که قرار بوده و هست توسط انقلاب اسلامی در جهان رخ دهد، بی‌تردید یکی از پایه‌های اساسی آن دانشگاه است. 

اهتمام امام به دانشگاه فراتر از نگاه ابزاری برخی افراد و جریان‌‌ها، نگاهی مبنایی است. اعتقاد امام به نقش دانشگاه و دانشجویان در پیشرفت کشور بسیار متقن، مستدل و کاربردی است. در حلقه اطرافیان، امام و متفکرین و تئوریسین‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب نیز به عمق اندیشه امام رسیده‌اند و اعتقاد راسخ به این مسئله دارند، به مانند بزرگانی همچون آیت ا.. شهید مطهری، دکتر مفتح و.... حضور اثربخش رهبری از قبل انقلاب تاکنون در میان دانشجویان گواه این مدعاست. حضوری که پس از فقدان برخی از بزرگان انقلاب و ایجاد خلاء در محیط‌های دانشجویی به‎خوبی توسط معظم‌له جبران می‌شود. عدم تکراری شدن و یا ریزش در میان مشتاقان ارتباط ایشان با دانشجویان و شوق دوطرفه و زایدالوصف این تعامل نیز سندی روشن بر این موضوع است. 

بسیاری از رویدادها و فرآیندهایی که جریان دانشجویی اصیل و معتقد به مبانی انقلاب را در میان آحاد جامعه به عزت و اعتماد رسانیده، بی‌شک مرهون هدایت‌های داهیانه رهبر انقلاب است که از دوران ریاست‎جمهوری ایشان به طور مستمر اتفاق افتاده است. در دهه 60 و به تعبیر دیگر دهه اول انقلاب اسلامی، دشمن به‎خوبی شناسایی کرده بود که ضربه به انقلاب از راه دانشگاه سهمگین‌تر است و دانشگاه جولانگاه جریان‎های ضدانقلاب شده بود. در این شرایط، مبانی امام راحل برای تحقق دانشگاه اسلامی، مترقی و متعالی توسط حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با دانشجویان مطرح و برای آن راهکار اجرایی اندیشیده می‌شد، حضور مدافعان نظام و انقلاب در دانشگا‌هی که ظاهرا در اختیار گروهک‌ها و محل طرح مباحث نظری ضد اسلامی بود، کاری بس دشوار و ضروری به‌نظر می‌رسید که ایشان واقف به این مسئله بودند. در دوران رهبری و زعامت ایشان نیز نه تنها این تعامل بیشتر شد که بسیاری از مسائل کلان، مبتلابه و ضروری جامعه را رهبری با دانشجویان مطرح می‌کنند. 

شناخت دقیق از روحیات جوان دانشجو از نکات دیگری است که متأسفانه باید گفت غیر از رهبر انقلاب کمتر مسئولی به این دقت نایل آمده است. سعه صدر مثال زدنی در مواجهه با دانشجوی پرشور و سرشار از احساسات و غلیان فکری و اندیشه‌ای، محصول این شناخت بی‌بدیل است. 

نکته مهمی که باید اشاره شود این است که دانشگاه و دانشجو برای بالاترین رکن نظام «مسئله» است، آن‎هم نه مسئله‌ای تشریفاتی برای سرپوش نهادن بر اعتراضات دانشجویی، بلکه مسئله‌ای اساسی برای تحقق آرما‎ن‎های ناب انقلاب. در دوران اصلاحات که تلاش برای تحقق عدالت به‎عنوان یکی از ناب‎ترین مسائل انقلاب به فراموشی سپرده شده و عدالت نامتوازن به کاریکاتوری سیاسی بدل می‌شود، اگر مسیر جامعه به سمت عدالت‎خواهی هدایت نمی‌شد، سرنوشت تأسف‌باری که شهید مطهری پیش‌بینی آن‎را کرده بود، برجامعه حاکم می‌شد. رهبری این مهم را از دانشجویان می‌خواهند و در کلامی نافذ و بی‌نقص می‌فرمایند؛ «لب انتظار من از شما (دانشجویان) عدالت‎خواهی است.» این مطالبه که بارها و بارها توسط ایشان در میان دانشجویان شرح داده شده، سرمنشأ تحولی انقلابی است که بی‌تردید عناصر تأثیرگذار و جریان‌ساز این تحول، دانشجویان هستند. نظیر این اهتمام را در بسیاری دیگر از مسائل کلان و اساسی پیش‌روی نظام هم شاهدیم، طرح مباحث استراتژیک و عمیقی چون سیرت و صورت انقلاب، تولید علم بومی، جنبش نرم‌افزاری، نقشه جامع علمی کشور، آرمان‎خواهی و محافظه‎کاری و... در میان دانشجویان یعنی اعتقاد راسخ به این‌که «دانشگاه مبداء تحولات است». 

دانشجو به‎واسطه روح پاک و نگاه آرمانی که دارد، در مطالبات و بیان دغدغه خود قله‌های پیشرفت و تعالی را می‌نگرد که به‎دور از ملاحظات سیاسی و محافظه‎کارانه است و این امر مسئولان را در تحقق اهداف نظام بسیار کمک خواهدکرد، این مسئله به دقت و درایت از سوی رهبر انقلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع تعامل و مواجهه ایشان با دانشجویان بایستی الگویی تمام‎عیار برای سایر مسئولان باشد که متأسفانه باشدت و ضعف شاهد آن هستیم. 

برخی سران قوا و مسئولان عالی‌رتبه نظام‌، چهار، هشت یا 10 سال و یا کمتر و بیشتر، بر مسند قدرت تکیه زدند، ولی حتی یک‎بار جلسه‌ای با دانشجویان نداشتند و این برخلاف خواست صریح رهبری است. برخی هرچند صباحی یک‎بار دیداری تشریفاتی و از پیش برنامه‌ریزی شده و صرفا خبری برگزار می‌کنند. برخی برخلاف نظر امام و رهبری اعتقادی به صداقت، سلامت و تأثیرگذاری جریان اصیل و انقلابی دانشجویی ندارند. برخی به غلط و براساس ملاحظات سیاسی، حزبی و جناحی نمی‌خواهند بپذیرند در عرصه جنگ نرم که از همان روز بعد از پذیرش قطعنامه - و به تعبیر امام همان جنگ عقیده - شروع شده است، این دانشجویان هستند که افسران واقعی‌اند و همه باید به بالا بردن درک و بصیرت دانشجویی کمک کنند. همه مسئولان بایستی خود را در بوته نقد منصفانه و دلسوزانه دانشجویان بگذارند؛ چراکه این دانشجویان هستند که ناب‎ترین، منصف‌ترین و امین‌ترین سفیران دفاع از عملکرد نظام در جای جای کشور هستند. 

اکنون که در پایان یک دیدار صمیمی، تأثیرگذار و تاریخی دیگر با رهبری عزیز و گرانقدر انقلاب هستیم؛ اعتقادی عمیق‌تر نسبت به خلف صالح امام راحل و نایب ولی‌عصر(عج) در میان جریان دانشجویی موج می‌ز‌ند. اکنون باگذشت بیش از 30 سال از عمر انقلاب و در آغاز دهه پیشرفت و عدالت، پیوند قلبی دانشجویان با مسئولان مختلف ضروری به‌نظر می‌رسد؛ چراکه نظارت دانشجویان بر عملکرد مسئولان کمترین آفت و بیشترین عایدات را در پی دارد. دانشجوی مومن به اسلام، انقلاب، آرمان‎های امام و منویات رهبری با دلگرمی به این‌که در رأس نظام فقیهی بصیر، آگاه به زمانه، با درایت و بی‌نظیر قراردارند، در سیر تعالی گام برمی‌دارد و توجه و اهتمام معظم‌له به دانشجویان و دانشگاهیان پشتوانه‌ای مستحکم و استوار برای پیمودن مسیرهای پیش‌روست. 
ان‎شاءا...

منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 57


پیوند‌ها

پیوند‌ها