سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محبوبیت اوباما کمتر از صدام حسین

شنبه 90/9/12 6:39 عصر| | نظر

در نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند آمریکا مشخص شد که 59 درصد مردم خاورمیانه نگرش خوبی نسبت به آمریکا نداشته و محبوبیت رییس‌جمهور این کشور باراک اوباما حتی کمتر از دیکتاتور سابق عراق، صدام حسین، می‌باشد.

منبع:اشراف

به گزارش اشراف به نقل از خبرنگار جنگ نرم مشرق، دانشگاه مریلند آمریکا نتایج نظرسنجی اخیر خود را که در اواخر ماه میلادی گذشته با همکاری موسسه بروکینگز در پنج کشور خاورمیانه به اجرا در آورده بود منتشر کرد. این نظرسنجی در کشورهای مصر، امارات، مراکش، لبنان، و اردن انجام شد.

بر اساس این نظرسنجی،‌ ایالات متحده در نزد افکار عمومی منطقه هنوز هم در میان قدرت‌های دیگر جهان در جایگاه پایین ‌تری قرار دارد.

استیون هیدمن، مشاور ارشد امور خاورمیانه موسسه صلح آمریکا، در خصوص این نظرسنجی گفت: «یکی از مسائل واقعاً برجسته این نظرسنجی مشکل فوق‌ العاده‌ ایست که آمریکا در انتقال حمایت خود از تغییرات سیاسی در جهان عرب و در نتیجه بهبود عقاید عمومی کشورهای عربی نسبت به خود با آن مواجه است.»

کشورهای چین، آلمان، روسیه، و فرانسه به ترتیب جلوتر از آمریکا قرار دارند. به گفته هیدمن، مهم‌ ترین نکته این نظرسنجی، نگرش مردم منطقه نسبت به انگیزه حضور آمریکا در منطقه است. بیش از نیمی از شرکت‌ کنندگان معتقدند که علت حضور آمریکا بیشتر از همه به خاطر «کنترل منابع نفتی» منطقه می ‌باشد. دومین علت حضور آمریکا «حمایت از اسرائیل» و پس از آن «تضعیف جهان اسلام» اعلام شده است.

همچنین، تنها 5 درصد نظردهندگان معتقدند که آمریکا تمایل به ترویج حقوق بشر و یا دموکراسی دارد. این نظرسنجی نشان می ‌دهد که 59 درصد مردم این کشورها نگرش خوبی نسبت به ایالات متحده ندارند. علاوه بر این، 43 درصد مردم منطقه نسبت به باراک اوباما نگرش منفی داشته و او را بسیار پایین ‌تر از دیگر رؤسای جمهور کشورهاــ از جمله احمدی‌ نژاد، سید حسن نصرالله، هوگو چاوزــ و حتی بدتر از دیکتاتور سابق عراق صدام حسین ارزیابی کرده‌ اند.

نگرش‌ های منفی مردم منطقه نسبت به سیاست‌ های خارجی آمریکا نیز نسبت به سال 2009 وخیم ‌تر شده و از 19 درصد به 50 درصد رسیده است. همچنین اکثر مردم منطقه آمریکا و اسرائیل را جزو بزرگ‌ ترین تهدیدات منطقه دانسته و به رغم ایران ‌هراسی ‌ها و جوسازی ‌های رسانه ‌های آمریکایی علیه ایران، تنها 18 درصد ایران را تهدیدی برای خاورمیانه می ‌دانند.

این نظرسنجی حاکی از آن است که نگرش ‌های مردم منطقه نسبت به برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ ای ایران بهتر از سال‌ های قبل شده است، به طوری که 64 درصد برنامه هسته ‌ای را حق ایران دانسته و اعتقاد برای فشار به ایران برای توقف برنامه هسته ‌ای با کاهش 15 درصدی مواجه شده است.


پیوند‌ها

پیوند‌ها