سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارت زرد مجلس به تحولات سیاست خارجی

دوشنبه 89/6/8 5:29 صبح| | نظر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه به سوال "الیاس نادران" در مورد نقش شورای عالی ایرانیان در آزادسازی دو خبرنگار کشورمان قانع نشدند.
 
به گزارش "الف" از خانه ملت و خبرگزاری دانشجویان ایران، در جلسه علنی روز یکشنبه 7 شهریور ماه سوال ملی "الیاس نادران" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر که از منوچهر متکی وزیر امور خارجه پرسیده بود: نقش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در آزادسازی مشروط آقایان معصومی‌ن‍ژاد و دمیرچی‌لو چه بوده است؟، مورد بررسی قرار گرفت.
 

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه به سوال "الیاس نادران" در مورد نقش شورای عالی ایرانیان در آزادسازی دو خبرنگار کشورمان قانع نشدند.
 
به گزارش "الف" از خانه ملت و خبرگزاری دانشجویان ایران، در جلسه علنی روز یکشنبه 7 شهریور ماه سوال ملی "الیاس نادران" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر که از منوچهر متکی وزیر امور خارجه پرسیده بود: نقش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در آزادسازی مشروط آقایان معصومی‌ن‍ژاد و دمیرچی‌لو چه بوده است؟، مورد بررسی قرار گرفت.
 
پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون بررسی کننده این سوال و سخنان نادران در تشریح سوال خود و توضیحات متکی در پاسخ به این سوال، نماینده سوال کننده اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع نشده است.
 
"سیدمحمدحسن ابوترابی فرد" که ریاست ساعات پایانی جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پی قانع نشدن نادران، سوال وی را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان مجلس نیز توضیحات  وزیر را با 55 رای موافق، 110 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن، قانع‌کننده تشخیص ندادند.
 
به گزارش ایسنا، الیاس نادران، در توضیح سوال خود، گفت: به استناد مصوبه‌ی ارسالی وزارت خارجه ستاد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور مربوط به ساماندهی امور ایرانیان مصوبه‌ی هیات وزیران بوده، اما آنچه مورد سوال است شورای عالی ایرانیان است. ایشان بفرمایند شورای عالی ایرانیان کجا مصوب شده و مصوبه‌ی کدام مرجع قانونی است؟
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: این‌که در هیات وزیران ستاد ایرانیان خارج از کشور تصویب شده، چه ارتباطی با این دارد که شورای عالی ایرانیان برای اداره‌ی امور خود ده‌ها زیرمجموعه تشکیل دهد، این صراحتا با موادی از قانون برنامه‌ی چهارم در خصوص منع اضافه کردن تشکیلات دولتی مخالفت دارد.
 
نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، تاکید کرد: ضمن این‌که با تشکیل این شورا اختیاراتی گرفته شده و اقداماتی انجام شده که وزارت خارجه را از حیز انتفاع خارج کرده و سفرا و کارشناسان از موضوعیت افتاده‌اند.
 
نادران به برگزاری همایش اخیر ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم این همایش باعث وهن نظام شد و اتفاقاتی در آن افتاد که دون شان نظام است. چرا این مسائل پیش‌بینی نشده بود؟ شورای عالی ایرانیان خارج از کشور فقط مصوبه‌ی تشکیل ستاد و نه شورای عالی را دارد، اما از اختیاراتی برخوردار شده که نه تنها اختیارات وزارت خارجه را دارد، بلکه فراتر از آن هم هست.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: اگر بناست افراد معلوم‌الحال مسوول این کار شوند خب آن آقا را بگذارید وزیر خارجه و وزیر خارجه را رییس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور کنید. البته وقتی که مصوبه‌ی قانونی گرفت. آیا ما می‌خواهیم دستگاه دیپلماسی را بی‌خاصیت کنیم؟ انگار در این کشور هر مسوولیتی می‌خواهد داده شود، اول باید به آن آقا داده شود و بعد به دیگران. ما می‌خواهیم مقدرات کشور را دست چه کسی بسپاریم؟
 
نادران اضافه کرد: ما نسبت به جابجایی و تفیذ مسوولیت‌ها اعتراض داریم. وزیر امور خارجه بگوید دادن اختیارات از وزارت خارجه به افراد دیگر تا کجا ادامه دارد؟ آیا برای اداره‌ی امور جاری سفارتخانه‌ها هم آقای وزیر خارجه باید با اینها هماهنگ کنند؟
 
نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، ادامه داد: ما دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی را تعطیل می‌کنیم و اختیارش را می‌دهیم به نماینده ویژه. بعد آن فرد اظهاراتی را می‌کند که جنگ جهانی دوم است و ما را با کشور دوست و همسایه درگیر می‌کند. اینها خزعبلاتی تحویل می‌دهند که موضع نظام تلقی می‌شوند. آنها باید بفهمند چه می‌گویند و آموزش دیپلماسی ببینند.
 
وی خطاب به کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: چرا کمیسیون بررسی نکرده که ستاد ایرانیان خارج از کشور مصوبه دارد و نه شورای عالی ایرانیان که ذیل آن شوراهای مختلف تشکیل شود.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اشاره‌ی مجدد به همایش ایرانیان خارج از کشور، اضافه کرد: این همایش برگزار می‌شود، تا عده‌ای بیایند و چند روزی در این کشور بگردند و بعد از 30 سال انقلاب ما بدهکار کسانی شدیم که 30 سال در این کشور نبودند.
 
نادران گفت: وزیر امور خارجه برای من مصوبه‌ای نفرستادند که ستاد به شورای عالی تغییر می‌کند. تغییر کارگروه‌های ذیل ستاد به شوراهای ذیل شورای عالی هم مصوبه‌ای ندارد.
 
وی ادامه داد: اتفاقاتی در این مدت افتاده که روند آن باید از طرف هر فرد ناظر سیاسی که جریانات سیاسی کشور را تعقیب می‌کند قابل پیش‌بینی باشد.
 
نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، در خصوص همایش ایرانیان خارج از کشور، ادعا کرد: در این همایش کسی دعوت شده که دلال رابطه‌ی ایران و آمریکاست، ساواکی‌ها را به این همایش دعوت کرده‌اند، افراد ضدانقلاب را دعوت کرده‌اند و بعد گفتند حقوق 30 ساله‌شان را به آنها بدهید. آیا این با هماهنگی وزارت خارجه بوده یا نه؟ می‌گویند می‌خواهیم مکتب ایرانی درست کنیم، اما اسلام وقتی محدود به مرز جغرافیایی شد، دیگر امت اسلامی از موضوعیت می‌افتد. اینها انحرافات اساسی است اما آنها می‌گویند ما صرفا بحث‌های نظری کرده‌ایم!
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: ما کسانی را به این همایش دعوت کرده‌ایم. هزینه‌ی چهار نفر همراه آنها، رفت و آمد، اسکان و گشت و گذار آنها را داده‌ایم و حقوق‌های معوقه‌شان را هم پرداخت کرده‌ایم. اینها نه ممنوع‌الورود و نه ممنوع‌الخروج بوده‌اند در حالی که اگر بعضی از آنها بطور عادی وارد کشور می‌شدند، مجرم بودند. چرا کاری کردند که اینها آزادانه به کشور بیایند و طلبکارانه از کشور بروند.
 
نادران با اشاره به سخنانی مبنی بر این‌که ما به ایرانیان خارج از کشور بدهکار هستیم، گفت: اگر شما بدهکار باشید اول به ایرانیان داخل کشور بدهکارید. اینها که هشت سال جنگیدند، شهید، آزاده و مفقودالاثر دادند و مسائل و مشکلات را تحمل کردند. ساواکی‌ها کجا بودند که شما به آنها بدهکارید؟ شما بدهکارید، نه مردم.
 
نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، با اشاره به تشکیل خانه‌ی ایرانیان در برخی از کشورها، گفت: بودجه و مسوولیت اینها مشخص نشده است. وزارت خارجه هم به این مسئله اعتراضی نکرده. اینها از کدام منابع می‌آید. آن‌وقت این اشخاص در سفر نیویورک با افرادی مثل پیکرینگ سفیر اسبق آمریکا در رژیم صهیونیستی مذاکره می‌کنند. متن این مذاکره کجاست؟
 
وی تاکید کرد: من به این جریان و اتفاقاتی که با مدیریت این آقا در کشور می‌افتد، مشکوکم و با این حرف‌ها مخالف هستم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در جمع برخی از دانشجویان، تصریح کرد: رییس‌جمهور می‌گویند چرا موضوعات سطحی را مطرح می‌کنید. فوقش پای فلان خانم به پای فلان آقا خورده، اما آیا فقط پا خورده؟ آیا شب همایش در هتل نرفتند و مشروب سرو نکردند؟ آیا در آنجا رقص‌های مختلف نشد؟ آیا ما پول‌ها را هزینه کرده‌ایم تا صرف اینجاها بشود؟
 
نادران گفت: جا دارد مجلس در مورد 50 میلیارد تومان بودجه‌ی همایش تحقیق و تفحصی بگذارد. البته من حتما موافقم که باید از حقوق ایرانیان خارج از کشور دفاع شود اما از راه خود.
 
نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، اضافه کرد: حتی در همین همایش جلسه‌ی خصوصی گذاشتند و خبرنگاران را راه ندادند. چه مسائلی بنا بوده در آنجا مطرح شود. آنوقت این آقا وهم این آقا را برمی‌دارد که اگر کاندیدا شوم 9 میلیون از احمدی‌نژاد بیشتر رای می‌آورم.
 
 وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال نادران گفت: اصل تشکیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که در آغاز راه به عنوان ستاد مطرح بود، به مصوبه‌ی جلسه‌ی 18/8/82 در دولت هشتم برمی‌گردد که هیات وزیران در آن بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه تصویب کرد که به منظور ساماندهی امور ایرانیان خارج از کشور ستادی به مسوولیت رییس‌جمهور تشکیل شود. تشکیل این ستاد که بعدها به نام شورای عالی ایرانیان خارج از کشور مطرح شد، با نگاهی گسترده و با توجه به مجموعه نیازهای هموطنان ایرانی در اقصی نقاط جهان تعریف شده است تا دستگاه‌های اجرایی با ایرانیان خارج از کشور به عنوان سرمایه‌ی نیروی انسانی تعامل داشته باشند.
 
وزیر امور خارجه اضافه کرد: قطعا آقای نادران و سایر نمایندگان این‌که چنین مجموعه‌ای به امور ایرانیان خارج از کشور رسیدگی کند، را تایید می‌کنند، اما باید گفت که بررسی مشکلات، حمایت از حقوق و پیگیری مسائل ایرانیان به لحاظ اجرایی در وزارت خارجه متمرکز است و وزارت خارجه به نیابت از تمام دستگاه‌های داخلی، کار خارج از کشور ایرانیان را در موارد مربوط انجام می‌دهد.
 
وی با اشاره به بازداشت دمیرچی‌لو و معصومی‌نژاد در ایتالیا، یادآور شد: بعد از مشکلی که برای این دو نفر پیش آمد، رییس‌جمهور بلافاصله در تماس با من بر ضرورت جدی پیگیری کار این دو تاکید کردند و وزارت خارجه هم به این کار اقدام کرد. شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هم در این رابطه پیگیری‌هایی داشت.
 
متکی با اشاره به ایجاد ارتباط مستقیم شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بین نهادهای داخل و ایرانیان خارج، گفت: اصل این کار موجب دلبستگی و همبستگی جامعه‌ی ایرانیان خارج از کشور با مسوولان و مردم شده و رفت و آمد کسانی که بعد از چندین سال برای نخستین بار به کشور آمده‌اند، بخشی از این تسهیلات است. من در این رابطه چندین بار با وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا گفت‌وگو کرده‌ام. سفیر ایران در ایتالیا هم با سفیر ایتالیا هم در تهران مذاکراتی داشت و نهایتا تلاش‌ها به ثمر رسید تا این دو بطور مشروط آزاد شدند. اخیرا هم در حاشیه‌ی کنفرانس کابل و مذاکره با وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا ایشان قول مساعدی برای تعیین وضعیت این دو نفر داد. شاید نیاز باشد که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، دبیرخانه و مسوولان آن گزارشات جامع‌تری از کارهایشان ارایه کنند و درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی کنند؛ چرا که در رفت و برگشت این گزارشات نقص‌ها و سوالات نمایندگان بررسی می‌شود و مسیر برای پیشبرد اهداف شفاف‌تر و سالم‌تر خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه، اضافه کرد: در اوایل دولت نهم در مصوبه‌ای عنوان ستاد ایرانیان خارج از کشور به شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تغییر کرد و دبیرخانه‌ی آن از وزارت خارجه به نهاد ریاست جمهوری منتقل شد. البته این دبیرخانه به شکل دیگری وجود دارد.
 
وی در ادامه اظهار کرد: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بسیار جدی و گسترده ارتباط با ایرانیان را آغاز کرده؛ گر چه ممکن است از سوی ایشان یا دوستان دیگر انتقاداتی در این باره مطرح شود که باید در جای خود به آنها پاسخگو بود، اما باید من در مورد گسترده‌تر شدن ارتباط و اتصال ما با ایرانیان خارج از کشور شهادت بدهم
 
در پایان توضیحات الیاس نادران در خصوص سوال خود و اظهارات وزیر امور خارجه در این باره نمایندگان با 55 رای موافق، 110 رای مخالف و 15 رای ممتنع، اعلام کردند که از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشده‌اند.


پیوند‌ها

پیوند‌ها